איך מכינים את הילדים לאח חדש במשפחה?

אחות גדולה, אמא קטנה
אחות גדולה, אמא קטנה

הצטרפותו של אח חדש למשפחה מלאת אותנו בהתרגשות וציפייה, אך לעתים גם בחשש משינוי המרקם המשפחתי שלנו. אנו כמבוגרים יכולים להתכונן לשינוי הצפוי, אך מה לגבי הילדים שלנו?
ילדים, בעיקר הצעירים שבהם, לא יכולים להבין את המשמעות של אח חדש במשפחה. הם לא מבינים שמקומם בבית יתערער, שתשומת הלב תופנה ברובה לתינוק הקטן, שהם יהפכו לאחי גדולים… יש לנו 9 חודשים להכין אותם ולהתכונן ביחד למערך הכוחות החדש שצפוי לנו לאחר הלידה.

את ההכנה מומלץ לעשות כבר בשלבי ההיריון המתקדמים ויש לעשות זאת ברגישות ובהכלה.

התכוננות לאח חדש כבר במהלך ההיריון

לילדים צעירים קשה להמתין לאח החדש במשך 9 חודשים, זה זמן ארוך מדי בשבילם, ולכן כדאי לספר להם על ההיריון רק בשלביו היותר מתקדמים.
בנוסף, לילדים צעירים קשה לתפוס את משמעות ההיריון, שכן האח החדש הוא משהו מאוד מופשט מבחינתם כרגע. כדי לחבר אותם לנושא כדאי להפוך זאת למוחשי יותר, למשל: לשתף את הילד ברכישת ציוד לתינוק, לקרוא ספרים המדברים על אח חדש, לדבר לבטן וכדומה.

המפגש הראשון עם התינוק

אם מתאפשר לך לקבל את הבכור כבר במחלקת היולדות, זה נפלא.
תזמנו את הביקור בזמן שבו התינוק ישן או שוכב בעריסה (ולא בזמן שאת מאכילה אותו), כך את תהיי פנויה לחבק את הבכור.
אפשרו לו להביט בתינוק ולגעת בו (תוך כדי הסבר עדין שלא נוגעים בראש), ואם הוא לא מתעניין בכלל בתינוק? זה בסדר גמור, תנו לו את הזמן שלו.

הימים הראשונים לאחר החזרה הביתה

לחלק מהילדים הימים הראשונים עם התינוק בבית אינם פשוטים. הם מקנאים ודורשים תשומת לב בכל דרך אפשרית, לכן כדאי להיעזר בכל מי שרק ניתן, כדי שיעזור עם התינוק ואת תהיי פנויה לתת תשומת לב לגדול, כך שלא ירגיש שהתינוק "גנב" לו את אמא.

חשוב לתת מקום לתחושות שלו, אל תשללו אותן גם אם הוא אומר שרוצה להחזיר את התינוק לבית החולים. תנו לו להבין שכל תחושה היא לגיטימית. מצד שני, שמרו על הגבולות הקיימים ואל תעמדו דום לכל בקשה שלו.

על מנת לתת לילד הבכור תחושת נחיצות ושייכות, תנו לו מטלות בבית ועם התינוק (כמובן, שכאלה שמותאמות לגילו): לערוך את השולחן, להביא לתינוק מוצץ או להביא לך מגבונים בעת ההחתלה, להחליט איזה בגד התינוק ילבש או מה יאכל לארוחת ערב (מבין שתי אפשרויות).

מה לא כדאי לעשות לקראת ואחרי לידת התינוק?

  • לא מומלץ לפתח ציפיות מהילד, שכאשר יהפוך לאח גדול הוא יהיה ילד גדול, אחראי ובוגר. אפשרו לו לנהוג איך שהוא מרגיש מבלי שיתאים את עצמו לציפיות שלכם.
  • מומלץ להימנע משינויים גדולים בסמוך ללידה: גמילה מחיתולים, מעבר למיטה חדשה, מעבר דירה וכדומה.
  • קניתם לבכור מתנה לאחרי הלידה? אל תזלזלו בהבנה שלו ותאמרו לו שהמתנה היא מהתינוק… כן אפשר לומר לו שהמתנה היא מכם לרגל הפיכתו לאח גדול.
  • אל תכעסו על הבכור ואל תלחיצו אותו אם הוא חווה רגרסיה, למשל: אם בורח לו פיפי או אם מבקש שוב מוצץ.
  • אל תרגישי שאת עשית לו עוול או פגעת בו בכך שילדת לו אח קטן! קשה לו? זה לגיטימי, תני את מלוא המקום לקושי, אבל זכרי שהוא רק ירוויח מכך שיש לו אח.

אין ספק שההתמודדות עם הילד הבכור לאחר הלידה, בתוך בליל ההורמונים שאת נמצאת בו, אינה פשוטה, אך בהחלט אפשרית. עם הכנה נכונה, בעיקר שלך, תמיכה ועזרה מהסביבה, ובעיקר סבלנות והכלה, תיכנסו לשגרת החיים החדשה שלכם.

 

אהבת את הפוסט?
מוזמנת לשתף עם אמהות נוספות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

קומונת ההנקה – מיכל זכאי

הקומונה שלי זו קבוצת וואטסאפ שיש בה נשים מניקות שהרגע ילדו ויש גם מניקות ותיקות.
מטרת הקומונה היא לתת לך מניקה יקרה מענה מתי שתצטרכי. גם באמצע הלילה כשקשה להישאר ערה בהנקה, מוזמנת תמיד לבדוק מי ערה איתך.
אם יש שאלות מקצועיות, גם אם כבר שאלת את יועצת ההנקה בבית החולים, תקבלי מענה ממני.

יכול להיות שיעניין אותך גם:

ייעוץ הנקה - מיכל זכאי

הרבה יותר מייעוץ הנקה

אם עוד לא הכרת אותי, אז נעים מאוד 😊 אני מיכל זכאי, מדריכת הנקה, בוגרת מכללת דיאדה. בעלת ניסיון של שנה ו-8 חודשים בהנקת בני

סגירת תפריט